Saturday, January 07, 2006

Vad är krogshow? - ett teoretisk ramverk.

Det är hart när omöjligt att definiera vad en krogshow egentligen är. Många stora män och kvinnor har genom alla tider försökt sig på att skapa en enhetlig och allomfattande definition av detta fenomen som fängslat så många människor under så många sekler; redan de gamla grekerna diskuterade fenomenet. I modernare tid finns månget försök till definition, det allra mest berömda kanske The Honorable Justice Oliver i det berömda rättsfallet Attorney General v Abrams från US Supreme Court 1934. Låt mig citera:

”Krogshow avoids all our efforts of definition. It is not a matter of just slamming doors and serving plankstek, but a higher form of art, and as such incomprehensible to the average man on the street. However, I know krogshow when I see it.”

Begreppet undslipper att inordna sig, och det ter sig därför enklare att förklara vad krogshow inte är.

Krogshow är inte:
Smäll-i-dörren-fars med Ulf Brunnberg på Folkan
Albert & Herbert
Söndagsnöje
Lördagsnöje
Snickarglädje
Här är ditt liv med Lasse Hallström
Fråga Lund, och då särskilt inte Jan-Öyvind Swahns briller (vilka vi i och för sig återkommer till senare)
Bussresa
Musikalnummer
Peter Harrysson
Arthur Sultan, The Surrey Mystic
Mr U. Mayhem
Jag och jag själv

Denna uppräkning syftar inte till att vara extensiv, men är ett, efter år av empiriska studier, mycket fullödigt svar på frågan ovan. Fortsättning lär följa…


1 Comments:

Blogger Jag och jag själv said...

det här kommer ju bli hur bra som helst.

När ni minst anar det kommer jag med hela min bensinmack har har p-fest tillsammans med Progg-Romen. De gillar att gå Lorensberg och se på Uggla. Kanske kan jag lura dem till er.

1:23 PM  

Post a Comment

<< Home