Wednesday, January 18, 2006

Saxat från manuskriptet till "krogshowen", del VIII

Råsynopsis till första delen av det stående, poetiska inslaget kallat "Myshörnan" där aktuella svenska poeter läser rykande färska dikter. Först ut ur båset, direkt från Svartöstaden, Luleå, den enda svenske föttiåringen som är gammelfarfar, Mattias Alkberg!


"Jo, jag ska som läsa en dikt. Den går såhär:

Han fångade sparken med huvudet han hade tänkt alla tankar ändå Han stod inte upp när han fick den för full för att ens kunna gå Långsamt glömmer man bort allt också pojkar i manchestertyg men jag minns våra skrikiga stolar i köket och virveln på min kula av porslin Min vän hade kritvita tänder Hans kläder luktade rök så levande att det känns som om det jag som är död En blank dank låg så tungt i min hand Mer värd än kulor av glas En dank Frank Jag kommer aldrig närmre än så En blank förmiddag i handen på Frank Han fångade sparken med huvudet Som att nicka en fotboll i mål Som att kasta en sten högt över taken och klättra dit ingen kan nå Långsamt glömmer man bort allt också träskor och Gul Blend i smyg men jag minns saker han sa som gjorde mig större äldre inte så blyg På hans jacka satt fyra märken Hjältar i glittrande tyg Slade, Kiss, Bowie & Sweet, året när Pinups var ny En blank dank låg så tungt i min hand Mer värd än kulor av glas En dank Frank Jag kommer aldrig närmre än så En blank förmiddag i handen på Frank Nu är jag större, nu är jag äldre äldre än du Nu är jag större, större än du En blank dank låg så tungt i min hand Mer värd än kulor av glas En dank Frank Jag kommer aldrig närmre än så En blank förmiddag i handen på Frank. Sommarklänning och blod i skorna."

4 Comments:

Blogger chops said...

Har Matti skrivit det där? Fan vad bra!
//Jocke Berg

3:51 AM  
Blogger chops said...

Har Matti skrivit det där? Fan vad bra!
//Jocke Berg

3:52 AM  
Blogger chops said...

Har Matti skrivit det där? Fan vad bra!

//Martin Sköld

4:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har Matti skrivit det där? Fan vad bra!

//Ernst Brunner

7:32 AM  

Post a Comment

<< Home