Monday, January 16, 2006

Ordvitsar = krogshow?

Många har kommit fram och frågat mig hur förhållandet "ordvits" och "krogshow" egentligen ser ut. Svaret är: "det beror på". Alla ordvitsar är nämligen inte dåliga. Som en generell regel kan man säga följande: om Ingvar Oldsberg eller Arne Hegerfors drar en ordvits, så är det tråkigt. Om jag eller föttiåringen drar den, så är det kul.

Jag ska ge ett exempel. Säg att Arne Hegerfors refererar en K1-match, och Jörgen Kruth smäller in truten för en fet japan. Då säger Arne: "Det var krut i den högern du!" Det är inte kul.

Säg istället att jag sitter på Dovas på Kungsholmen och drar salta vitsar för förbipasserande fyllon. Säg att jag säger såhär:

"Hördu, Småland, vetu i vilket land man knullar mest?"
"Nä."
"Jo, i Skott-irått-land"

Detta senare är exempel på en bra ordvits. En annan bra ordvits är:

"Hördu, Norrland, vetu vem som är kryddskåpets stössta rövhål?"
"Nä."
"Anis"

Ni ser. Alla ordvitsar behöver inte vara värdelösa, precis som att all funk inte görs av fjuniga idioter med hästsvans som lärt sig slappa på en bas på någon folkhögskola i Dalarna. Med andra ord: En bra ordvits KAN vara krogshow.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home