Thursday, January 26, 2006

Humorpolisen meddelar: Monarki
















Monarki (från gr. monos arkhein, "en härskare"), är ett statsskick där statsöverhuvudet är monark; kung, drottning, kejsare eller dylikt. Det har tidigare i historien ofta funnits valkungadömen, men i nutida monarkier går tronen nästan alltid i arv, inom en och samma ätt.

Det finns olika former av monarkier. En viktig distinktion är den makt monarken besitter;

* Absolut monarki: Här har monarken enväldig makt.
* Konstitutionell monarki: Här är monarkens maktbefogenheter reglerade i en grundlag, där monarken inte själv kan tillvälla sig ytterligare makt. Sverige är en konstitutionell monarki - se Sveriges tron och successionsordningen.

Man skiljer också på arvsmonarki och valmonarki. Sen finns det monarkier där kungen är HEEEEELT jävla fleppo.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hade väntat mig mer än en rolig bild av kungen. Krogshow slår in öppna dörrar genom att bara hacka på knugen. Jag hade väntat mig något vitsigt om när han mötte allt det han vill vara, Sultatnen av Brunei. En lattjo snubbe som tar alla medborgare i hand då han fyller år, bor i palats av guld och har levande tigrar som husdjur.

3:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

För inspiration:

http://www.brunei.gov.bn/government/index.htm

http://www.bruneisultan.com

3:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Finns det något speciellt namn för konstitutionella monarkier där kungen är heeelt jävla fleppo?

Eller räcker det med Sverige?

3:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag håller inte med fjb. lyteskomik ska vara enkel för att vara rolig. en bild på kungen är svårslaget.

3:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

För övrigt tycker jag att det är synd att prinskorven Knut Fredrik aldrig får bli kung. Snacka om karisma. Jag vet inte om jag säkert kan säga att att jag någonsin sett honom prata. Eller ens sett honom.

Frågor?

1) Är prinskorven stum?
2) Finns han över huvud taget?

Ja, och så var det ju det där med sexuell läggning också, men det behöver vi väl inte ens diskutera. Förutom om det visar sig att han inte finns. Då blir det helt plötsligt intressant.

3:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Är det verkligen Konungen på bilden? Skulle lika gärna kunna vara en tankspridd man, på väg till sin arbetsträning -Flöjtfabriken - tuggandes på sin lovikavante.

12:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

elaka ni är mot kungen, han gör ett bra jobb, utan honom vore ni alla arbetslösa och dumma i huvvet.
jante lagen, du vill också bli kung, eller hur ? har du granskat dig själv idag ?

8:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag är den institution som bestämmer vem som ska vara kung såväl som kalif. det slår ännu högre. stjärnstopp.

10:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

hehehe. den anonyme särskrev. är det krogshow?

9:38 AM  

Post a Comment

<< Home