Wednesday, January 11, 2006

Introduktion - Saxat från manuskriptet till "krogshowen", del IV

Det är givetvis av mycket stor vikt att en krogshow inleds på ett sådant sätt att publiken naglas fast vid långborden. Att presentera banbrytande kontroversiell humor i samband med intag av föda kräver att man går ut 100% och sedan ökar. Vår krogshow inleds med följande sketch:

Utvecklat synopsis till sketchen "Robert"

Scenen är mörk, ridån nere. Spotlights spelar över det mörkt vinröda draperiet. Stämningen i lokalen är mycket förväntsfull, både på maten som strax serveras och på vad för spetsfundigheter de berömda upphovsmännen kokat ihop den här gången. En telefonsignal ljuder genom salongen.

- Ja, det är Bettan!
- Hej det är jag, Rudolf.
- Nej men hej. Hur är det med dig. Gick det bra att tvätta bilen innan jobbet i morse?
- Ja, det gick bra. Hur har din dag varit?
- Bara bra. Den där sabla labassistenten går mig på nerverna bara.
- Skit i det, hennes praktik är ju snart slut, då slipper du henne.
- Ja, det har du rätt i. Hur gick det med intervjun med Kommunalrådet? Svarade han som du ville?
- Jodå, det gick väl bra. Lite dimridåer som vanligt du vet. Inga raka svar. Du, jag tänkte att vi skulle ha det lite mysigt ikväll. Ska jag köpa med lite kallskuret och några goda ostar på vägen hem så kan vi öppna en vinare eller så?
- Det låter jättebra tycker jag, vi har en fin Chateau-Neuf du Pape hemma som vi har sparat. Vi sprättar den!

Efter detta replikskifte följer en stunds lite pressande tystnad. Det är som om både Bettan och Rudolf vill säga det, men inte vågar för att de inte riktigt vet var den andra står. Till slut tar Rudolf mod till sig.

- Du, det var en sak. Jag hatar Robert.
- Jag vet alskling. Jag hatar också vår son.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home