Tuesday, February 21, 2006

Saxat från manuskriptet till ”krogshowen”, del X

(Exteriör Tantolunden, Södermalm, Stockholm. Två luggslitna figurer närmar sig en parkbänk från varsitt håll. De stirrar argsint på varandra på håll men nickar snart igenkännande.)

Jokke Dalaholm: Nä men tjenare Småland! Dä va inte igår.
Småland: Nähädu, det var fan ett ta sen. Va gör en suput som du nuförtin?
JD: Ja du, din gamle jävel. Det går i ett vettu. Hela tiden saker å göra. Skaru ha en sup?
S: Ja, föfan.

(Vid det här laget har männen satt sig på bänken. De sitter tillbakalutade med benen i kors och armbågarna på ryggstödet. Jokke räcker en flaska Rosita till Småland som girigt halsar i sig.)

JD: Tare lugnt föfan, det där ska räcka ett tag.
S: Aja, tare lugnt föfan. Vaäre du har å göra nu som du snackade om förut?
JD: Ja, du vet det är inte helt lätt å va bänkalkis nuförtin. Man har å stå i.
S: Jag vet vad du menar.
JD: Ja, telefonen ringer hela tiden och jag har hela tiden en massa möten inbokade. Det här är den fössta eftermiddan på flera veckor som jag haft tid att ägna mig åt kärnverksamheten, så att säga, Heeeehehhehhehhhehhehhehhhehe (hest pundarskratt)
S: Fösstår precis, kollega. Jag har också haft det hestit, men det har blitt bättre sen ja skaffade mig en sån här

(Småland halar fram en handdator av senaste modell och förevisar pedagogiskt alla funktioner.)

JD: Ja hade en sån, men ja sumpade den på Stassmissionen. Eller också snodde Lången den, den jäveln.
S: Ja fyfan. Hursomhelst så har ja lyckats skära ner ordentligt på evigt letande efter suparpolare sen jag skaffa den här. Nu har jag alla telefonnummer och mailadresser här. Och alla möten jag har inplanerade.
JD: Bra bra. Ska vi ta en bläcka lite senare?
S: Ja ska se. Ja har en lucka på onsda fömiddag. Va sägs?

(Jokke Dalaholm halar fram en liknande handdator, inte lika exklusiv dock.)

JD: Nä då ska ja å Kenta fössöka sälja den dära rullbandspelaren vi baxade häromveckan. Sen har jag lunchmöte med Vicky å Hasse.
S: Tossda nästa vecka då?
JD: Internutbildning, hela veckan vettu. Har en ny praktikant.
S: Vecka föttitre då, hur ser det ut då?
JD: Nä, då ska ja å frugan på semester. Florida vettu. Billig sprit.
S: Jahaja, det låter ju trevligt. Hör av dig när du kommer hem igen då.
JD: Ja, let’s do lunch!
S: Japp!

(Männen tar i hand och fortsätter lufsa åt varsitt håll.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home